- Posted by morten
- On October 26, 2018
Etter flere tiår år med ISO sertifikater plassert i hvert selskap i Litra konsernet, har vi nå i 2018 samordnet dette, og etter en omfattende prosess samlet alle sertifikater til et konsernsertifikat.
Med dette sertifikatet har vi nå øket antallet standarder for alle våre selskaper, til å omfatte følgende standarder:
NS-EN ISO 9001:2015 – Kvalitet
NS-EN ISO 14001:2015 – Miljø
NS-ISO 39001:2012 – Trafikksikkerhet
ISO 45001:2018 – Arbeidsmiljø
Sertifikatet er rettet mot vår virksomhet som transportør og gjelder for «Godstransport på vei» og er gyldig til 15.09.2021, og har sertifikat nr 664.
Omfang:
Litra AS
Litra Bulk AS
Litra Termo AS
Litra Gass AS
Litra Gas AB
Martinsen Transport AS
Martinsen Transport AB
Kontinuerlig forbedring:
Vår visjon sier at vi skal være best på det vi gjør. Dette forplikter oss til å jobbe med kontinuerlig forbedring. Vårt aller viktigste verktøy for å oppnå det er våre ansatte!
Men for å sikre oss en systematisk tilnærming til styrings- og forbedringsarbeidet vårt så har vi valgt å være ISO-sertifiserte. ISO står for International Organization for Standardization, og er en organisasjon som setter opp standardiserte måter å jobbe på, med krav til disse.
Vi velger selv hvilke standarder vi vil ha, og i de forskjellige standardene er det noen krav som må oppfylles og vi kan i stor grad utover disse kravene fylle systemet med hva vi vil, men det innebærer at vi gjør som vi selv har sagt at vi skal gjøre. Hvem som skal revidere oss, velger vi selv.
Det finnes en standard for det meste, for eksempel kan man brygge te etter ISO 3103, men standardene som vi fokuserer på hos oss er:
ISO 9001 – Kvalitet:
Dette er en standard som beskriver hvordan vi skal jobbe for å levere en kontinuerlig forbedret kvalitet. I en fabrikk så er dette enklere å se for seg; si at du produserer fløyter, en bedre kvalitet vil si at du får færre reklamasjoner, og at de fleste fløytene du lager består kvalitetstesten ved endt produksjon. For oss som transportør så betyr en forbedret kvalitet at kundene våre får et godt produkt, for eksempel at vi ikke søler, at vi fremstår som gode representanter, at vi ikke planlegger feil og kjører kundens kunde tomme for gods/innhold. Hvis kunden vår er fornøyd så leverer vi god kvalitet.
ISO 14001 – Miljø:
Standarden beskriver hvordan vi påvirker miljøet, og hvordan vi jobber med å minimere denne påvirkningen. Det mest åpenbare for oss her er utslipp fra motorer, så lenge vi kjører så vil vi ha en miljøpåvirkning. I tillegg til utslipp fra eksosrøret så påvirker vi miljøet vårt med støy og lys, så ved en systematisk tilnærming til dette så skal vi forsøke å påvirke miljøet så lite som mulig.
OHSAS 18001 – Arbeidsmiljø – Helse og sikkerhet:
Dette er en standard som beskriver hvordan vi skal ha en systematisk tilnærming til å forbedre vårt arbeid rundt helse og sikkerhet på arbeidsplassen. Litra sin nullvisjon er vår viktigste ledestjerne, for at alle skal komme trygt hjem fra jobb.
ISO 39001 – Trafikksikkerhet:
Denne beskriver hvordan vi som transportør skal ha etablerte systemer på plass for å forbedre trafikksikkerhet. Vi kjører tilsvarende over 2,5 ganger rundt jorden HVER ENESTE DAG, så rent statistisk sett så er vi svært utsatt for å oppleve hendelser i trafikken. For å minimere risikoen for at det er oss som forårsaker disse så har vi beskrivelser for hvordan vi skal jobbe strukturert for å bli bedre medtrafikanter.
REVISJON
Vi har valgt Kiwa Teknologisk Institutt som revisor og de har fulgt alle våre selskaper i en årrekke.
Kiwa har gjennom sine revisjoner bidratt til at vi hele tiden har hatt riktig fokus, og med dette sikrer vi at Litra konsernet har et kontinuerlig fokus på forbedring.
Evt spørsmål, ta kontakt med:
Marked og kvalitetsdirektør konsern – Litra AS – Morten Tønjumshagen – tlf: 92 60 70 44