- Posted by morten
- On October 26, 2018
Steinar Karsen i Litra Gass har vært en pioner i arbeidet med å få gass som drivstoff i tunge lastebiler. Derfor var det bare naturlig at nettopp Litra Gass fikk den aller første Volvo LNG lastebilen som kom til landet. Denne bilen skal danne grunnlaget for å spesifisere en handel på ytterligere 10 Volvo LNG-biler til Litra innen kort tid, videre er målet 100 biler innen 2022. Volvos løsning er helt unik for serieproduserte, tunge lastebiler.
Dette har jeg virkelig tro på. Jeg har fulgt utviklingen av drivstoffsystemet og enhetsinjektoren over tid. Utviklingsarbeidet Volvo har gjort med denne motoren er formidabelt og gassmotoren har nå samme energieffektivitet som tilsvarende dieselmotor, samtidig tilfredsstiller motoren de strengeste krav til utslipp. At Volvo introduserer denne bilen i markedet nå, er prikken over i-en, sier Steinar Karlsen, administrerende direktør i Litra Gass AS.
Bilen er en Volvo FH 460 6×2 trekkvogn med den største gasstanken på 205 kg. Akselavstanden er på 3,70 meter. Årsaken til den, i norske øyne, lange akselavstanden er for å få plass til den største tanken med hensyn til rekkevidde.
Bilen skal først gå på «signingsferd» for Litra til alle våre kunder og potensielle kunder, vi skal vise den frem for å promotere denne typen drivstoff. Som Norges største transportør av gass er vi jo nesten forpliktet til selv å kjøre på gass.
Karlsen påpeker viktigheten av at Enova støtter både kjøp av de nye lastebilene, infrastruktur og nye produksjonsanlegg for biogass. Enova dekker inntil 50 % av merkostnaden for chassiset. Han mener overgang til økt bruk av biogass i samfunnet er en fantastisk utvikling ettersom gassen utvikles av råvarer som ellers ville ligget og råtnet opp og påført atmosfæren CO2- utslipp.
Etter flere år med innsats for å introdusere den nye teknologien, er det fint å se det materialisere seg, sier produktsjef i Volvo Norge Jo Øystein Nyhus.
Denne løsningen, som ved bruk av biodrivstoff kan redusere CO2 avtrykket med inntil 100%, krever jo også etablering av en helt ny infrastruktur for fylling av flytende gass. Interessen for bilene har vært stor, og jeg vil tro den vil bli enda større nå som bilene er her og snart vil gå i trafikk. Jeg må også påpeke at Steinar Karlsen i Litra Gass, med all sin kompetanse innen gass, har vært en veldig god sparringspartner underveis
Om nå Volvos teknikk med bruk av diesel som tennmiddel viser seg å være like effektiv som ved bruk av diesel, er det jo bare å gasse på og få disse produktene ut i markedet, sier Karlsen.
Med tanken på slep
I alle overganger til nye drivstoff og ny teknikk, er det en utfordring med infrastruktur for tanking. Her har en kreativ Steinar Karlsen selv funnet løsningen.
Vi har jo en hel tanksemi med biogass bak oss. Vi har fått frem en løsning der vi kan koble oss til vår egen tank og tanke ned flytende gass til bilen. Dermed er vi helt uavhengige av infrastruktur for tanking. Og rekkeviddeangst blir et fremmedord, sier han med et smil.
Med en tanksemi med 22,5 tonn gass kan bilen gå hvor langt som helst, opp mot 10 000 mil.
En genial løsning takket være en Reodor Felgen i form av Steinar Karlsen og leverandører som har sett behovet.
Jeg må jo også få lov til å si at dette har vært mulig fordi jeg jobber i et system med en sjef som ser nytten i folk som er kreative – og får holde på. Og det er mulig fordi vi er en stor aktør med økonomisk evne til å drive pionervirksomhet sier Karlsen.
Det er godt forankret i Litra konsernet at verden har behov for et renere miljø. sier markeds og kvalitetsdirektør Morten Tønjumshagen.
I våre selskap har vi i dag ca. 300 tyngre kjøretøy og vi kjører ca. 35 mill. kilometer pr år, det er klart at enhver endring vi gjør i forhold til reduksjoner av våre miljøutslipp vil gi store miljøgevinster sier Tønjumshagen.
Steinar Karlsen i Litra Gass er vår super engasjerte spydspiss i denne type kompetanse, og er en stor pådriver for å realisere dette hos oss. Med det gode samarbeidet og utstyret som Volvo her kan levere er det mulig å oppnå akkurat dette.
Etter at bilen er benyttet i promotering overfor kunder og myndigheter, skal den i trafikk for en en av Litra Gass kunder og annen pådriver for bruk av biogass i transportsektoren, Air Liquid Skagerak AS. Der skal bilen transportere biogass til kunder i Norge.
Utslippene fra denne trekkvognen tilfredsstiller kravene til Euro6, Step C, den strengeste som er i dag.
Det som gjør en større forskjell er reduksjonen i CO2 utslipp.
Ved bruk av flytende Naturgass er besparelsen 20%.
Ved bruk av flytende Biogass, sammen med HVO er besparelsen 100%.
Eventuelt en blanding av gasstypene. (alle blandingsforhold er OK)
Evt spørsmål, ta kontakt med:
Marked og kvalitetsdirektør konsern – Litra AS – Morten Tønjumshagen – tlf: 92 60 70 44
Adm. Direktør – Litra Gass AS – Steinar Karlsen – tlf: 93 49 22 00