Litra har et kundefokus der målsettingen er å levere våre produkter og tjenester til rett kvalitet og i henhold til avtalte krav. Dette skal sikres ved å følge de retningslinjer som er fastsatt gjennom lover og forskrifter, offentlige påbud, våre interne policyer knyttet til kvalitet, miljø og HMS samt våre kunders krav og forventninger.
KVALITETSPOLICY
Alle ansatte skal lære om service og kundebehandling, og vi anser alle vi omgir oss med i trafikken, mennesker ute hos kunder, publikum og våre yrkeskolleger som våre kunder.
Våre kvalitetssystemer er bygd opp for å bidra til å sikre at
– vi gjør de riktige tingene til rett tid
– vi opptrer likt og profesjonelt i alle situasjoner
– vi skaper fornøyde kunder
– vi opptrer kostnadseffektivt
– vi skaper gode og sikre arbeidsplasser
– vi utfører arbeidet innenfor gjeldende lover og forskrifter
– vi opptrer ærlig både internt og overfor omverdenen
– vi tenker helse, miljø og sikkerhet i alle situasjoner
Dersom vi klarer dette, er vår kvalitetsmålsetting om å «Levere våre produkter og tjenester med riktig kvalitet», oppfylt.
Våre ansatte er nøkkelpersoner i arbeidet for bedret kvalitetssikring. Litras ledelse sørger for å tydeliggjøre kundens krav og oppfylle disse for å bedre kundetilfredsheten.
Egne ambisjoner, krav fra interesseparter og systematisk innsamling av informasjon er fundamentet i vår beslutningsprosess og som underlag for fastsettelse av mål og del-mål, og vi skal ha en kontinuerlig forbedring av vår kvalitet.
MILJØPOLICY
Litra forplikter seg til å redusere miljøutslipp gjennom systematisk og proaktivt arbeid.
Litra skal alltid etterleve miljøpålagte krav.
Ledelsen har et overordnet ansvar ved å legge forholdene til rette slik at målsetting om redusert utslipp nås.
Ved investering i nytt materiell skal det legges vekt på energiforbruk og avgasser bl.a. ved valg av motortype.
Det skal også stimuleres til en kjørestil som reduserer dieselforbruk og dermed også utslipp.
Med systematisk registrering av drivstoff-forbruk og annet miljørelatert forbruk skal bedriften dokumentere reduserte utslipp.
Egne ambisjoner, krav fra interesseparter og systematisk innsamling av informasjon er fundamentet i vår beslutningsprosess og som underlag for fastsettelse av mål og del-mål, og vi skal ha en kontinuerlig forbedring innen miljø og reduksjon av våre utslipp.
ARBEIDSMILJØPOLICY
Vi skal oppnå vår målsetting samtidig som vi skal etterleve alle lover, forskrifter og kontrolltiltak for HMS som gjelder innen transport av gods. Alle må derfor arbeide aktivt for å sikre at vårt arbeidsmiljø blir best mulig.
Vi skal i tillegg søke å etterleve alle HMS-mål som vi og våre oppdragsgivere pålegger oss.
Litra har nullvisjonen som overordnet målsetting for HMS: Null uønskede hendelser som for eksempel ulykker, skader på personell, brann, arbeidsmiljørelatert sykefravær e.l.
Egne ambisjoner, krav fra interesseparter og systematisk innsamling av informasjon er fundamentet i vår beslutningsprosess og som underlag for fastsettelse av mål og del-mål, og vi skal ha en kontinuerlig forbedring innen arbeidsmiljø.
I Litra konsernet aksepteres ingen form for bruk av rusmidler som alkohol, narkotiske stoffer eller annet som kan påvirke arbeidets utførelse i arbeidstiden.
Mobbing vil si gjentatt negativ eller ondsinnet adferd. Diskriminering er urimelig eller usaklig forskjellsbehandling, utestengning eller avvisning.
Vi aksepterer ingen form for trakassering, mobbing, diskriminering eller annen adferd som kan oppfattes som truende eller nedverdigende.
Litra har som mål å være en attraktiv og inkluderende arbeidsplass med gode arbeidsforhold, sikkert arbeidsmiljø, mangfold og balansert kjønnsfordeling.
Det betyr at:
Vi snakker til, og ikke om hverandre
Vi diskriminerer ingen, det kan være seg:
– Kjønn
– Livssyn
– Legning
– Nasjonalitet
– Etnisitet
– Politisk ståsted
– Nedsatt funksjonsevne
TRAFIKKSIKKERHETS-POLICY
Vi erkjenner at det å ferdes i trafikken innebærer en betydelig risiko.
Alle ansatte skal gjennomgå grundig opplæring rettet mot holdninger og trafikksikkerhet og skal stadig forbedres gjennom tekniske og prosessrelaterte tiltak. De grunnleggende reglene om opptreden i trafikken som hensyn, aktsomhet og varsomhet (HAV) skal være de ansattes fokus.
Vi skal ha kompetente, profesjonelle og ansvarsbevisste ansatte som skal følge lover, regler og andre krav.
Vårt utstyr skal ha en kvalitet som til enhver tid er tilfredsstillende iht lover, egne krav og kundens krav, og kvaliteten opprettholdes gjennom systematisk vedlikehold og innkjøpsrutiner.
Hvis uhellet likevel skulle inntreffe skal vi ha en effektiv og målrettet beredskapsorganisasjon og ledelse som bidrar til å redusere konsekvensene av en hendelse, ivaretar de involverte og kartlegger årsaken.
Egne ambisjoner, krav fra interesseparter og systematisk innsamling av informasjon er fundamentet i vår beslutningsprosess og som underlag for fastsettelse av mål og del-mål, og vi skal ha en kontinuerlig forbedring innen trafikksikkerhet.