Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge

28. september 2023

– Nå kan langtransport endelig bli bærekraftig!

Det norske transportkonsernet Litra AS tar nå i bruk verdens to første lastebiler med en batterikapasitet på 1000 kWh.

– Med disse to bilene kan man si at det endelig finnes en bærekraftig løsning for elektriske lastebiler i norsk langtransport. Det som hittil har vært levert fungerer ikke optimalt og er ikke bærekraftig.

Det sier konsernsjef Vegard Narmo i Litra AS, en av Norges største transportfirmaer. Bilene det er snakk om er to stk trekkvogner med norske spesifikasjoner – levert av sveitsiske Deignwerk.

Bilene skal gå i matvaretransport for Nortura mellom tre terminaler; Rudshøgda på Innlandet, Malvik i Trøndelag og Sem i Vestfold.

– Dette er en stor dag for oss og vi er stolte over at vi sammen kan sette elektriske lastebiler inn i vår transport. Nortura og Litra inngikk i 2022 en avtale om utvidet transport-samarbeid for å anskaffe biler som bidrar til å nå klimamålene, sier Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura.

Unngår ladekø

– Da vi sammen med Nortura planla denne investeringen, var vi helt enige om at vi ikke kan satse på å stå i ladekø langs rutene våre. Den energien har for høy pris og verre er det at vi da ville få enda en utfordring – å overholde kjøre- og hviletids – reglene som gjelder. Det blir derfor montert høykapasitets-ladere på Norturas anlegg på de tre stedene bilene skal kjøre mellom, kan Narmo fortelle.

Det blir to sjåfører på hver bil og bilene skal kjøre 140.000 pr år. Dette skal gi en besparing på 280.000 kg CO2 pr år.

Når sjåførene ankommer destinasjonen, setter de tralla ved lasterampa og trekkvogna på lading. I og med at bilen vil kunne lades alle tre steder den skal operere på – er det ikke behov for lange ladeperioder under normale arbeidsdager.

Erfaringer

De nye elektriske lastebilene i form av trekkvogner er bygget på Volvo FH hos Sveitsiske Designwerk Technologies AG. Firmaet har i flere år bygget om lastebiler til elektrisk drift. I 2021 kjøpte Volvo Trucks opp 60 % av virksomheten for å ta del i den «know how» og de nisjeprodukter sveitserne besitter. De bygger ikke bare elektriske lastebiler, men også batteripakker og ladere.

– Vi ser på denne investeringen som en investering i fremtiden – vi ønsker å ligge i fremste linje i det grønne skiftet innen veitransport. Vi lærer og drar erfaringer sammen med vår kunde, Nortura, sier Vegard Narmo.

Ned 80 % i utslipp

Nortura har en ambisiøs målsetting om å redusere utslipp fra transport.

– Nortura skal innen 2030 redusere utslipp fra transport med 80 prosent og avtalen med Litra er nøkkelen til å nå dette målet. Avtalen med Litra har en intensjon om 60 % nullutslippsbiler før 2028, sier Cecilie Arnesen Hultmann, bærekraftsjef i Nortura.

Ligger i fremste linje

– Vi følger meget godt med på den tekniske utviklingen i transportbransjen og ligger nok helt i fremste linje når det gjelder å delta på ulike prosjektet, kan teknisk direktør Henrik Kolsrud i Litra konsern, fortelle. Han tror det neste Litra skal prøve seg på er lastebiler med Hydrogen som energikilde – det tror han kan skje i 2026.

Han sier videre at de er stolte over å ta i bruk verdens første lastebiler med 1000 kWh batterikapasitet som kommer på markedet.

– Det vil gi oss en transportstrekning med 50 tonn på norske veier på hele 60 mil. Lengste rute er Rudshøgda – Malvik på vel 43 mil så vi har mye å gå på. Bilene har en spesiell løsning for ekstra regenerering. Ved hjelp av en egen pedal kan sjåførene tilføre ekstra energi til batteriene i bratte utforkjøringer.

Kolsrud kan fortelle at også kjøleaggregatene på semitrailerne skal driftes av energi fra trekkvogna. Bilene har fire batterier, to montert i chassis-ramma og to bak på førerhuset.

Sveitsiske Designwerk bygger bilene på Volvo FH som bygges om til elektrisk drift og får merkenavnet Designwerk.

– Bilene har norske spesifikasjoner både når det gjelder isolering av førerhus, akselavstand, 9 tonns foraksel, oppvarming vinterstid og kjøling på varme dager. Og dette er uten tvil de første elektriske lastebilene i verden som leveres for bærekraftig langtransport, sier Henrik Kolsrud.

Det er CHSnor AS i Moelv som er importør av bilene, mens service utføres hos Volvo lastebilforhandlere i Norge på en såkalt Gull vedlikeholdskontrakt der alt inngår.

Vegard Narmo kan fortelle at Litra tidlig ble med på det grønne skiftet. En kuriositet å nevne er at da Gausdal Bilselskap AS (senere Litra AS) ble etablert i 1917, hadde de en amerikansk-produsert lastebil bygget av Walker Vehicle Company i Chicago. Med en relativt beskjeden 3,5-hesters elektrisk motor, toppfart på 15 km/t og maksimal rekkevidde på 6-7 mil med godvær, virker kanskje ikke dette så veldig tiltalende etter dagens målestokk.

Bilene premierevises på Transport & Logistikk 2023 i dagene 28. – 30. September på Nova Spektrum på Lillestrøm, tidligere Norges Varemesse.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

Fra overleveringen av verdens første lastebiler for langtransport med 1000 kWh batteripakke hos produsenten Designwerk i Winterhtur i Sveits. En av grunnleggerne og i dag teknisk direktør Frank Loacker t.v gratulerer Henrik Kolsrud, teknisk direktør Litra konsern med de nye bilene. Til høyre innkjøpssjef i Nortura, Torbjørn Kristensen.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

Verdens to første lastebiler for langtransport med 1000 kWh batteripakke ble kjørt gjennom Sveits og Tyskland på vei til Norge. Beregnet kjørelengde med 50 tonn under norske forhold er hele 60 mil.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

Litra skal transportere matvarer for Nortura med de nye elektriske lastbilene, som klarer 60 mil kjøring med 50 tonn i Norge uten lading.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

Verdens første langtransport lastebiler med 1000 kWh batteripakker, på vei til Norge.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

Teknisk direktør i Litra konsern, Henrik Kolsrud, ser frem til at de nye elektriske bilene skal settes i trafikk i Norge.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

Nortura har ambisiøse mål for å kutte i utslippene fra deres transporter, sier innkjøpssjef Torbjørn Kristensen.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

To fornøyde sjåfører etter å ha kjørt bilene fra produsenten i Sveits til Norge. Til venstre teknisk direktør Litra konsern, Henrik Kolsrud og driftssjef i Litra Termo hvor bilene skal operere, Hans Jørgen Dokk.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

Verdens første elektriske lastebil for langtransport med en batteripakke på 1000 kWh på vei på til Norge gjennom Tyskland.

Pressemelding: Verdens første elektriske lastebiler med 1000 kWh batterier til Norge - bilde

Konsernsjef i Litra, Vegard Narmo

For ytterligere opplysninger, kontakt:

Litra AS:

  • Konsernsjef Vegard Narmo – mobil 957 88 005 – mail vegard.narmo@litra.no
  • Teknisk direktør konsern Henrik Kolsrud – mobil 930 88 500 – mail – henrik.kolsrud@litra.no
  • Direktør for bærekraft, beredskap og kvalitet – konsern Morten Tønjumshagen – mobil +47 926 07 044 – mail morten.tonjumshagen@litra.no

Nortura:

  • Kommunikasjonssjef Mari Hagerup – mobil 920 46 088 – mail – mari.hagerup@nortura.no
  • Innkjøpssjef Torbjørn Kristensen – mobil – 90827032 – mail – torbjorn.kristensen@nortura.no

CHSnor AS

  • Adm direktør – Kent Ibsen mobil 971 166 75 – mail – ibsen@chsnor.no

Lillestrøm, 28.09.2023