Åpenhetsloven

Redegjørelse for Litra konsernets arbeid rundt Åpenhetsloven

Rapport generert: 29.06.2023

Litra AS er morselskap for Martinsen Transport AS, Martinsen Transport AB, Litra Termo AS, Litra Bulk AS, Litra Gass AS, Litra Gas AB og Litra Danmark AS. Denne redegjørelsen er gjeldende for ovennevnte selskaper.

Aktsomhetsvurderingene skal sette oss i stand til å identifisere, prioritere og håndtere negative virkninger på mennesker i våre verdikjeder, enten de oppstår direkte i våre egne virksomheter eller indirekte gjennom våre leverandører eller forretningspartnere.

Aktsomhetsvurderingen er bygget rundt FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. Å være god på aktsomhetsvurderinger betyr ikke at en virksomhet ikke har negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø, men heller at virksomheten er åpen og ærlig om utfordringer og håndterer dette på best mulig måte i samråd med sine interessenter.

Forankring av ansvarlighet og prinsipper i retningslinjer og styringssystemer

  • Vi har oppdatert våre etiske retningslinjer til å samsvare med kundekrav og krav stilt i åpenhetsloven.
  • De etiske retningslinjene gjelder for alle konsernets heleide selskaper, og er godkjent av styret.
  • Det er lagt inn krav om hvordan vi skal forholde oss til vår leverandørkjede og forretningspartnere.
  • Vi har utarbeidet nye prosedyrer for ansettelser og oppfølging av tredjeparter.
  • Vi jobber kontinuerlig med å sørge for en ansvarlig leverandørkjede i alle ledd.
  • Vi vil jobbe for at våre leverandører og underleverandører har prinsipper og prosedyrer på plass for å aktivt forebygge og håndtere brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
  • Vi skal gjennomgå de generelle kontraktsvilkårene med våre leverandører, når avtalene skal oppdateres/fornyes/inngås.

Hvordan vi er organisert på overordnet nivå:

Konsernstyret i Litra AS er bestående av våre største eiere og ekstern kompetanse, og er ansvarlig for strategi, og å sette retning for alt arbeid og evaluere resultater fra tiltak knyttet til valgt strategi. Konsernstyret vurderer og godkjenner rapporter ift Åpenhetsloven.

Konsernledelsen i morselskapet Litra AS, har ansvar for å gjennomføre konsernstyrets beslutninger.  For datterselskapene har Litra AS støttefunksjoner innen økonomi, regnskap, innkjøp, lønn, teknisk, marked, kvalitet, miljø og personal, i tillegg til gjennomføringen av overordnet strategi for konsernet. Herunder å gjennomføre kartlegging og analyser (Aktsomhetsvurdering) for å avdekke hvordan vår virksomhet kan ha innvirkning ift Åpenhetslovens krav og formål. Gjennomføringen av beslutninger, analyser, nødvendige oppgaver og arbeid fordeles til ledere som har en funksjon og ansvar for det aktuelle forretningsområdet.

Ansvaret for at formål og krav i Åpenhetsloven ivaretas er Konsernsjef i samarbeid med Dir. bærekraft, beredskap og kvalitet. Konsernstyret vurderer og godkjenner rapporter ift Åpenhetsloven.

Litra konsernet innehar ISO konsern sertifikat i følgende standarder:

  • NS-EN ISO 9001 – Kvalitet
  • NS-EN ISO 14001 – Miljø
  • NS-EN ISO 45001 – Arbeidsmiljø
  • NS-EN ISO 39001 – Trafikksikkerhet

Våre ledelses og styringssystemer gir et godt rammeverk for styring av vår drift, og ivaretar helse, miljø, sikkerhet og kvalitet i hele vår virksomhet.

Hvilke produkter og tjenester vi tilbyr:

Litra konsernet tilbyr transporttjenester på landevei i det Skandinaviske markedet.
Vi frakter:

  • Våtbulk: Petroleum, gass og kjemi produkter.
  • Tørrbulk: Matmel, korn og kraftfor.
  • Gass: Energi og industrigasser.
  • Næringsmidler: Kjøttråvarer, ferdigvarer og frukt.
  • Gjenvinning: Miljø og avfallsfraksjoner.

Hvilke markeder vi opererer i:

Transport og logistikk-markedet i Skandinavia.

Kartlegging og vurdering av negative konsekvenser og risiko:

Litra konsernet bruker ShareControl Transparency for å holde oversikt over våre leverandører, dette medfører at alle våre leverandører og forretningspartnere kartlegges og informasjon legges inn i en database for videre behandling, og dermed foretas en Aktsomhetsvurdering.

  • Vi bruker informasjon om våre leverandører og forretningspartnere, deres bransje, produksjonsland, samt produkter og tjenester som skal leveres og vurderer disse faktorene opp mot fastsatte indekser for land og produktrisiko som beskrevet under.
  • I tilfeller hvor det er en høyere iboende risiko for brudd på menneske- og arbeidsrettigheter skal vi innhente ytterliggere informasjon om leverandørens arbeid, prosedyrer og krav knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
  • Litra har etablert og vil gjennomføre risikovurderinger med hensyn til iboende risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
    Vi benytter objektive og internasjonalt anerkjente indekser for land- og produktrisiko.
  • Aktsomhetsvurderingen skal der det gjelder leverandører, ta sikte på å opprette langvarige kontrakts baserte relasjoner til gjøres i forkant av kontraktsinngåelse og vil inngå som ett viktig element i en leverandørutvelgelse.
  • Aktsomhetsvurderingen utføres basert på informasjon innhentet fra leverandøren gjennom tilpassede spørreskjema, på øvrig dialog med leverandøren ved usikkerhet, ved innhenting av tilgjengelig informasjon via åpne søk og offentlig tilgjengelige baser og dersom det anses nødvendig gjennom kontroller utført av egnede tredjeparter.
  • Litra konsernet kategoriserer sine leverandører som grønne, gule eller røde basert på informasjonsinnhenting og påfølgende aktsomhetsvurdering.
  • Det er en overordnet målsetting at hele leverandørbasen er grønn, men i noen tilfeller vil dette kreve endringer over tid.

For leverandører på grønt nivå tilsier aktsomhetsvurderingen at det er minimal risiko for negative konsekvenser i leverandørforholdet og at ingen tiltak iverksettes. For leverandører på gult nivå anser vi at det er en moderat risiko for negative konsekvenser i leverandørforholdet og at vi gjennom ytterligere dialog med leverandøren søker å minimere risiko for negative konsekvenser. For leverandører på rødt nivå anser vi at det er en klar risiko for negative konsekvenser og vår målsetning er å redusere vår forbindelse med leverandøren og/eller påvirke leverandøren i en positiv retning.

Forebygge, redusere eller stanse negativ påvirkning / skade:

  • Litra skal aktivt forebygge, redusere eller stanse brudd på menneske- og arbeidsrettigheter.
  • Eventuelle avvik i egen virksomhet vil vi rette opp selv.
  • Dersom det forekommer avvik hos en leverandør eller forretningspartner vil det vurderes nærmere hvilke tiltak som er egnet basert på type brudd og avhengig av Litra`s innflytelse i det enkelte tilfelle.
  • Vi skal følge opp at forbedringstiltak blir gjennomført og opprettholdt.

Vi skal samarbeide med andre organisasjoner og selskaper i transport/logistikk-bransjen for å få integrert det forebyggende arbeidet i våre felles leverandørers internkontroll

Tiltak

Som beskrevet ovenfor vil vi iverksette tiltak dersom kunden initielt kommer ut med gul eller rød risiko, tiltakene som kan iverksettes er:

  • Oppfølgende spørreskjema til kunde.
  • Oppfølgende møte med kunde.
  • Code of conduct / etiske retningslinjer der kunde signerer på at det ikke foreligger negative konsekvenser rundt deres leveranser til Litra konserrnet.
  • Oppsigelse av leverandør dersom nødvendig.
  • Reduksjon av leveranser fra leverandør så langt som mulig.
  • I ekstreme tilfeller der det ikke er mulig å handle inn varer eller tjenester uten negative konsekvenser kan dette ha konsekvenser for hva vi kan tilby videre til våre kunder.

Som beskrevet over vil Litra konsernet ved mistanke om mulighet for negative konsekvenser innlede dialog med våre leverandører for å avklare fakta rundt dette. Skulle det avdekkes faktiske negative konsekvenser i leverandørkjeden vil Litra konsernet i dialog med berørte og/eller særlig utsatte grupper søke å rette opp i disse på ett rimelig vis.

Konsernet har utarbeidet og oppdatert policy, og etiske retningslinjer for ansatte og leverandører, og andre nødvendige rutiner er utarbeidet for å imøtekomme kravene i Åpenhetsloven. Konsernet er svært positive til dette lovverket, og har store forventninger til at det tjener formålet.

Deling av informasjon

Ønsker du å få informasjon om hvordan Litra håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser etter åpenhetslovens § 4?
Eller ønsker du å stille oss et spørsmål om våre aktsomhetsvurderinger knyttet til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester?

For at vi skal kunne gi deg en rask tilbakemelding på henvendelsen, trenger vi å få vite følgende:

  • Navn*
  • E-post*
  • Hva gjelder spørsmålet ditt?
    • Generell informasjon
    • Særskilt vare
    • Særskilt tjeneste
    • Vet ikke

Ved innspill eller spørsmål rundt Litra konsernets arbeid med Åpenhetsloven kan disse sendes til morten.tonjumshagen@litra.no – Dir. bærekraft, beredskap og kvalitet – konsern.